Baterie pro hybrydní fotovoltaiku, jakou vybrat?

Zveřejněno: 2020-05-11 08:19:22, počet zobrazení: 230, zdroj: www.nemakej.cz. Další novinky zde.

Na bateriích stojí a padá veškerá sranda s fotovoltaickými systémy dotovanými programem Nová zelená úsporám. Co máme na výběr a co vlastně požadovat po dodavateli hybridní fotovoltaické elektrárny, aby nový projekt měl svou finanční hlavu a patu? Máme tu pár tipů a možná někomu pomůžeme.

V první řadě si musíme uvědomit, k čemu nám baterie (správně akumulátor) bude. Můžeme chtít:

  1. posunout spotřebu z doby, kdy se vyrábí energie ze Slunce na čas, kdy přijdeme z práce a už FVE moc nevyrábí (nebo vůbec)
  2. mít dostatek naakumulované energie i na dobíjení elektrovozítek
  3. pokusit se vymanit ze spárů dodavatelů elektrické energie.

Každý asi pochopí, že pořadí požadavků je voleno tak, by se ukázalo, co je energeticky nejnáročnější. Většině uživatelů stačí první požadavek, protože si mohou říct, že auto (když ho mají) nabijí v nízkém tarifu a že být připojen do sítě může být především v zimě víc výhodou než nedostatkem. V dalším textu se budeme držet naznačeného většinového požadavku, tzv. Time shiftu.
Na základě pozorování vlastní odběrové křivky by mělo být stanoveno kolik energie je třeba "posunout" na dobu při nevýznamném slunečním svitu. Pokud RD má například spotřebu 4 MWh za rok a měřením spotřeby na jaře se zjistí, že přes den je spotřeba max.  3 KWh a v noci maximálně 7 kWh, jsme na dobré cestě k baterii o kapacitě kolem 10 kWh. Ne kvůli součtu, ale z důvodu výše večerní a noční spotřeby. 7 kWh je totiž kapacita, kterou potřebujeme denně používat. Víte ale, že bateriové uložiště z důvodu zachování výrobcem garantovaného množství nabíjecích cyklů můžete nabíjet jen do kapacity 90 - 95 % a nesmíte nechat vybít na méně než 10 - 15 %? To je důvod proč výrobci uvádějí například "garance 4000 cyklů DOD 90 %" (DOD = depth of discharge = hloubka vybití). Obecně platí, že čím méně kapacity baterie používáte, tím menším proudem ji musíte nabíjet (vy ne, samozřejmě měnič) a tím déle vám vydrží. Tedy než 10 kWh, volili bychom raději kapacitu o kapánek větší.
Malá odbočka ke stanovení výkonu FVE na panelech... tady by mělo platit, že kapacita baterie + denní spotřeba + rezerva alespoň 30% = střední denní produkce. V našem příkladu máme nejhůře baterii 10 kWh + denní spotřebu 3 kWh + rezervu 0,3 x 13 = 3,9 kWh, celkem: 16,9 kWh denně by měla vyprodukovat FVE. Pokud jste četli jen povrchně článek "Kolik energie vyrobí sluneční elektrárna?" tak Vám napovíme, že stačí zhruba 3 kWp, ale 4 kWp budou lepší :)
Jelikož baterie se připojují vždy k hybridnímu měniči (v případě tzv. AC couplingu, který je nejběžnější), nemá cenu lámat si v tento okamžik hlavu zda vybrat nějaký konkrétní typ baterie, která je nejlepší. Můžeme si jen nastínit, že máme 2 základní kategorie akumulátorů:
  • nízkonapěťové (všechny do 48V včetně)
  • vysokonapěťové
Záleží na měniči s čím dovede pracovat, nízkonapěťové mají své limity na průřezech připojovacích kabelů kvůli ztrátám, vysokonapěťové zase není možné připojit všechny ke všem měničům. Obecně platí, že výrobce měničů má nadefinované jaké typy baterií lze použít a z těch se musí vybrat.
To by ze světové chytrosti dnes bylo asi vše, někdy příště se můžeme podívat třeba na porovnání nějakých konkrétních bateriových systémů.


Četli jste? Uvažuji o FVE. Jak začít?

Zveřejněno: 2020-03-23 08:12:15

V článku Jaký střídač pro novou sluneční elektrárnu jsme se otřeli o téma spotřeby odběrného místa ještě před instalací sluneční elektrárny a vlastně ještě dlouho před tím, než nějaký systém poptáte. Pojďme se na to podívat podrobněji.

Více zde.  
 

Postavte si fotovoltaickou elektrárnu sami

Zveřejněno: 2009-07-15 08:13:33

Fotovoltaická elektrárna pro kutily znamená zajímavou úsporu v počátečních nákladech. Máte "zlaté ručičky"? Pojďme se podívat na instalaci na klasickou taškovou střechu. Uvidíte, že to je snadné ...

Více zde.  
 

Zkušenosti s Plug-In Hybridem a souvislost s On-Grid FVE

Zveřejněno: 2020-04-06 05:15:22

Na trh stále přichází nová auta na baterky. Ať už jsou to čistokrevné elektromobily nebo plug-in hybridy, jedno mají společné - potřebují nabíjet. Jak je to v reálu a jak se zapojí domácí sluneční elektrárna? Máme zkušenosti, pojďe si dát relax se zajímavými informacemi.

Více zde.  
 
 

Novinky ve fotovoltaice



VR OZE systems s.r.o.
Tršice 54
783 57

Tel: 603 872 069
(pouze 08-15 hod v pracovní dny)
E-mail: ruzicka (zavináč) nemakej.cz


Uživatel:
E-MAIL

HESLO


Další informace:


Sledujte nás i na:

 




(c) nemakej.cz 2020