Zveřejněno: 2009-07-13 17:35:33, počet zobrazení: 3454, zdroj: http://www.ekobydleni.eu/domy/ota-japonske-mesto-na-solarni-energii. Další novinky zde.
Jak vypadá budoucnost soběstačných městkých komunit názorně ukazuje japonské městečko Ota, vzdálené zhruba 80 km severozápadně od Tokia.
Jak vypadá budoucnost soběstačných městkých komunit názorně ukazuje japonské městečko Ota, vzdálené zhruba 80 km severozápadně od Tokia.
Rozkládá se mezi úrodnými jahodovými poli, má dostatek slunečního záření, a tak se zde vláda rozhodla provést malý experiment. Zhruba dvě třetiny tamních domů vybavila v roce 2002 zdarma solárními panely. Ty nejenže vyrábějí energii pro jednotlivé domácnosti a ulehčují tak na nerostné suroviny chudému Japonsku, ale navíc pomáhají výzkumu zatížení rozvodných sítí a vyhýbání se případným black-outům. Navíc si zhruba 550 rodin vydělá měsíčně zhruba 1000 Kč při současném pokrytí veškerých nákladů na spotřebu elektřiny.
Japonsko dnes běžně buduje velké solární elektrárny ve svých městech, nicméně lokální výroba elektřiny a využívání solárních panelů domácnostmi stále poněkud váznou. Jde především - jako všude jinde na světě - o příliš vysokou cenu domácích solárních elektráren. Pro běžnou rodinu jsou solární panely jednoduše příliš drahé. Pomoci tu mají vládní dotace, soukromé firmy i lokální samosprávy. V současné době dotuje Japonsko domácí solární panely 10% ceny, od dubna 2009 rozdá v přepočtu 4,674 mld. Kč.
Podpora domácího trhu je podle japonských odborníků klíčová pro to, aby se domácí firmy jako je Sharp, Kyocera nebo Sanyo opět vrátily mezi světovou solární špičku. Mezitím je totiž předběhly německá Q-Cells nebo čínská Suntech. Ještě před pár lety přitom Japonsko patřilo ve výrobě solárních článků a panelů ke světové špičce. Problémem jsou však nerostné suroviny, kterých má země nedostatek.
Zkusme si dát do vyhledávače výraz "Kalkulačka výše dotace pro RD na sluneční elektrárnu". Vyběhne milion reklam a nedozvíme se vůbec nic, ještě možná spadneme do spárů otravných obchoďáků nenasytných firem. To u nás nehro! My máme své zákazníky rádi a nic jim netajíme a nepodbízíme se lacinými sliby dotace až 301 tisíc Kč, podmíněnými zadáním mejlového kontaktu. No, schválně, mrkněte!
Jdu vám takhle po lese a najednou na mne vykouknou panely. Nevěřím svým očím, musím blíž, je to zajímavé, to jsem ještě nikdy neviděl.
Tato otázka se občas v poptávkách ukazuje jako nezodpovězená, i když by se mohlo zdát, že odpověď je na internetu všude. Zájemci se ptají a tak si to jen tak lehce pojďme projít.