Zveřejněno: 2021-08-23 09:14:45, počet zobrazení: 3640, zdroj: www.nemakej.cz. Další novinky zde.
Byť se žádná podpora domácností na pořízení elektromobilů nebo alespoň plug-in hybridů nechystá, jedno malé plus v pokračování programu Nová zelená úsporám najdeme. A jak pak nabíjet? V době nočního proudu nebo to jde i levněji?
Jedno malé plus v pokračování NZÚ je v podobě dotace až 30 000 Kč na pořízení domácí nabíjecí stanice (wallboxu) + 10 000 Kč bonus při současném čerpání podpory na on-grid nebo hybridní FVE. Při maximální částce 200 tisíc na fotovoltaickou elektrárnu se dostáváme až na pěkných 240 tisíc, to je zajímavé, ale nepůjde to vždy :)
Varianta zdarma neexistuje. Nabíjení z distribuční soustavy je zpoplatněno vždy a všude. Cena za jakýkoli odběr, tedy i nabíjení elektro vozu, se skládá z ceny za silovou energii, její přenos sítí a poplatky dané ERU. Ať máte tarif sebelepší, energii platit budete a vzhledem k růstu silovky na burze, to bude stále více i v době nízkého tarifu.
Také to není zadarmo :) FVE se přece musí pořídit... Z dlouhodobého hlediska je to ale logický a především ekonomicky výhodný krok, proto zřejmě i ta podpora wallboxů. Energii, kterou si sami spotřebujeme v době výroby, v horším případě z bateriového uložiště, neprochází distribuční sítí a tedy žádné další poplatky nejsou, tedy v čase je energie levnější a levnější.
Máme prakticky vyzkoušeno - mrkněte na obrázek u článku - plug-in hybrid s Aku 17 kWh, nabíječka 7 kW, automat zapíná po připojení nabíjení s 50% výkonu, tedy 3,5 kW. Běžně se nabíjí 4 hodiny do plna. HFVE 6 kWp - půlka na jih a zbytek východ, baterie 12,6 kWh.
Stejně jako u většiny zákazníků je akumulátor během dopoledne nabitý a nastávají přetoky, toho si všimne správně nastavený Wattrouter a sepne stykač zásuvky pro připojení auta. Jakmile je s autem zaparkováno, nabíjí se. Když nestačí energie z panelů, baterie pomůže. Po nabití vozu se znovu dobíjí akumulátor. Má to pár omezení, ale dá se to zvládnout.
Z logiky věci a hlavně předchozích odstavců plyne důležitý poznatek - noční proud je u hybridní FVE převážně v letním období nadbytečný přepych a nabíjení elektro auta je pak výhodnější v době maximálního slunečního svitu. Někdy se ale nabíjení přes noc člověk nevyhne, zimní plýskanice dají i procesu výroby vlastní energie zabrat. Z toho důvodu je pak noční proud nutným zlem. Zde pomáhá jediné, čím více panelů na střeše, tím méně nutného zla.
Na bateriích stojí a padá veškerá sranda s fotovoltaickými systémy dotovanými programem Nová zelená úsporám. Co máme na výběr a co vlastně požadovat po dodavateli hybridní fotovoltaické elektrárny, aby nový projekt měl svou finanční hlavu a patu? Máme tu pár tipů a možná někomu pomůžeme.
Článek je určen pouze expertům! Protože ale na internetu je dneska expertem každý, je vlastně téma pro všechny :) A protože se instalují převážně hybridní FVE či ty s přebytky do vody (a jejich kombinace), zaměříme se hlavně tímto směrem.
Hybridní solární elektrárny, tedy ty s baterií, mají několik dobrých vlastností pro které jsou stále populárnější. Jednou z nich je možnost ostrovního provozu, pokud vypadne distribuční síť. Jedna nejmenovaná velká společnost nabízí možnost stoprocentního provozu celého domu z baterií, pojďme si to rozebrat logicky.