Zveřejněno: 2021-08-23 09:14:45, počet zobrazení: 8769, zdroj: www.nemakej.cz. Další novinky zde.
Byť se žádná podpora domácností na pořízení elektromobilů nebo alespoň plug-in hybridů nechystá, jedno malé plus v pokračování programu Nová zelená úsporám najdeme. A jak pak nabíjet? V době nočního proudu nebo to jde i levněji?
Jedno malé plus v pokračování NZÚ je v podobě dotace až 30 000 Kč na pořízení domácí nabíjecí stanice (wallboxu) + 10 000 Kč bonus při současném čerpání podpory na on-grid nebo hybridní FVE. Při maximální částce 200 tisíc na fotovoltaickou elektrárnu se dostáváme až na pěkných 240 tisíc, to je zajímavé, ale nepůjde to vždy :)
Varianta zdarma neexistuje. Nabíjení z distribuční soustavy je zpoplatněno vždy a všude. Cena za jakýkoli odběr, tedy i nabíjení elektro vozu, se skládá z ceny za silovou energii, její přenos sítí a poplatky dané ERU. Ať máte tarif sebelepší, energii platit budete a vzhledem k růstu silovky na burze, to bude stále více i v době nízkého tarifu.
Také to není zadarmo :) FVE se přece musí pořídit... Z dlouhodobého hlediska je to ale logický a především ekonomicky výhodný krok, proto zřejmě i ta podpora wallboxů. Energii, kterou si sami spotřebujeme v době výroby, v horším případě z bateriového uložiště, neprochází distribuční sítí a tedy žádné další poplatky nejsou, tedy v čase je energie levnější a levnější.
Máme prakticky vyzkoušeno - mrkněte na obrázek u článku - plug-in hybrid s Aku 17 kWh, nabíječka 7 kW, automat zapíná po připojení nabíjení s 50% výkonu, tedy 3,5 kW. Běžně se nabíjí 4 hodiny do plna. HFVE 6 kWp - půlka na jih a zbytek východ, baterie 12,6 kWh.
Stejně jako u většiny zákazníků je akumulátor během dopoledne nabitý a nastávají přetoky, toho si všimne správně nastavený Wattrouter a sepne stykač zásuvky pro připojení auta. Jakmile je s autem zaparkováno, nabíjí se. Když nestačí energie z panelů, baterie pomůže. Po nabití vozu se znovu dobíjí akumulátor. Má to pár omezení, ale dá se to zvládnout.
Z logiky věci a hlavně předchozích odstavců plyne důležitý poznatek - noční proud je u hybridní FVE převážně v letním období nadbytečný přepych a nabíjení elektro auta je pak výhodnější v době maximálního slunečního svitu. Někdy se ale nabíjení přes noc člověk nevyhne, zimní plýskanice dají i procesu výroby vlastní energie zabrat. Z toho důvodu je pak noční proud nutným zlem. Zde pomáhá jediné, čím více panelů na střeše, tím méně nutného zla.
Aby FVE měla zajímavou návratnost, je fajn mít možnost dodávat do distribuční sítě přebytečnou energii, kterou převážně v letním provozu nejsme schopni využít pro vlastní potřebu. Při žádosti o připojení FVE se proto s přetoky počítá a stává se i, že nejsou povoleny. Proč? Povíme si.
Cena elektřiny láme rekordy, to čteme všude. Majitelé slunečních elektráren si mnou ruce, jak krásně šetří a kdo má místo na střeše, hledá prostor pro navýšení výkonu přidáním dalších panelů. Pozná někdo, že jsem si jich pár přidal(a)?
Na jednoduchou otázku jednoduchá odpověď. Kdykoli, i teď, kdyžplánujete stavbu FVE v roce 2023. Ale je to tak? Jak vlastně firmy fungují a co od nich čekat? A co podbízení se v reklamách?