Poptávkový formulář
    Novinky ve fotovoltaice

Uživatelé

E-MAIL

HESLO


REGISTRUJ uživatele

Do koše   Obsah košíku



VR OZE systems s.r.o.
Tršice 54
783 57

Tel. viz. O firmě
E-mail: O firmě













Zajímavé odkazy

Ukaž stránky Žlutá energie.cz

Návratnost fotovoltaické elektrárny

Ekonomice provozu i návratovosti investice budiž věnován následující text. Začneme faktem, že celoplošné dotace v roce 2012 nejsou a nebudou vypsány. Z toho plyne, že pro výpočet návratnosti jsme odkázáni na tyto faktory:

  • pořizovací cena za kWp
  • produkce energie na kWp
  • výkupní cena za kWh
Jednotlivé faktory si podrobněji probedeme v jednotlivých odstavcích. Na konci stránky ještě uvedeme pár informací, které byste určitě měli vědět a nikdo Vám to z praxe a hlavně z naší konkurence neřekne.

Pořizovací cena za kWp

Částka, kterou za FV systém zaplatíte, není vždy přímoúměrná instalovanému výkonu. Je nutné počítat s tím, že pokud si koupíte stavebnici a panely si připevníte na jejich stanoviště sami, tak že zaplatíte méně než při instalaci na klíč. Větší výkon bude mít nižší částku za kWp už jen proto, že výkonnější střídač je v přepočtu na 1kWp připojených panelů levnější a i rozvaděč je např. stejný srovnáme-li nainstalovaný výkon např. 2 kWp a 6 kWp.

Do celkové návratovosti a pořizovací ceny se rovněž promítá možnost financování úvěrem, obzvláště zajímavá je možnost financování instalací na rodinných domech prostřednictvím stavebního spoření - účelem je přece zvýšení kvality bydlení tím, že se stanete energeticky nezávislejšími. V neposlední řadě je také nutné počítat s faktem, že při instalaci na RD určené k bydlení je možné systém pořídit s 14% DPH. V ostatních případech je DPH vždy 20%.

Produkce energie na kWp

Základní vlastnosti a závislosti výroby energie ze Slunce jsou napsány na stránce Fotovoltaika, na tomto místě je nasnadě doplnit je o konkrétní čísla. Jak je vidět z mapy vpravo, nejvíce hodin Slunce svítí na jihu Moravy, ovšem ani zbytek republiky na tom také není špatně. Různé odhady proto hovoří o zisku zhruba 100 kWh na m2 fotovoltaického panelu za rok - záleží samozřejmě na účinnosti panelu (panely z naší nabídky dosahují vysoké účinnosti), jeho orientaci k jihu a na sklonu vzhledem k vodorovné rovině. 100 kWh/m2 je samozřejmě průměrná hodnota za rok, bráno v průměru za několik let, roční výtěžnost může kolísat + - 10% (rok 2011 byl např. nadprůměrně slunečný), aktuální je vždy závilá na roční době a počasí. Především panely z krystalicky čistého křemíku (monokrystalu) jsou na počasí více závislé než panely s fotočlánky z polykrystalické mřížky. Monokrystaly tento neduh ale dohání daleko vyšší účinností při přímém ozáření. Ve výsledku je pak jedno jestli mono nebo poly krystal máte na střeše (postřeh z několikaleté praxe).

Na obrázku vpravo si můžete prohlédnout zajímavý graf výšky slunce nad obzorem v různých ročních obdobích a denních hodinách. Závěrem této části textu týkajícího se ročního zisku instalovaného systému je ještě nutné zmínit fakt, že i fotovoltaické články s časem slábnou. Není to nijak závratné, ale přece jen se dá počítat s úbytkem výkonu zhruba 0,8% za rok.

Výkupní cena za kWh

Výkupní cenu elektrické energie stanovuje Energetický regulační úřad a pro provozovny uvedené do provozu v roce 2008 byla v roce 2010 výkupní cena vyrobené energie 14,01 Kč/kWh (přímá dodávka), respektive 13,04 Kč (Zelený bonus). Pro FVE postavené v roce 2009 byla v roce 2010 výkupní cena u elektráren do 30 kWp výkonu na úrovních 13,05 Kč/kWh (přímá dodávka) a 12,08 Kč/kWh (zelený bonus), u FVE nad 30 kWp ještě o 40 haléřů na kilovatě méně.

Zlaté doby fotovoltaiky v ČR jsou už dávno pryč a tak pro nově postavené fotovoltaické elektrárny v roce 2012 bude startovací výkupní cena při výkonu do 30 kWp na úrovních 6,16 Kč/kWh (přímá dodávka) a 5,08 Kč/kWh (zelený bonus), FVE nad 30 kWp nebudou podporovány vůbec. Výkupní cena bude pravidelně valorizována o min. 2% ročně (např. u FVE na RD v Tršicích postavelé v roce 2007 jsme fakturovali zelený bonus v roce 2007 12,65 Kč/kWh, v roce 2008 12,99 Kč/kWh, v roce 2009 13,10 Kč/kWh, v roce 2010 13,40 Kč/kWh, v roce 2011 13,66 Kč/kWh, a v roce 2011 fakturujeme 13,88 Kč/kWh). Přesné aktulání cenové rozhodnutí si můžete přečíst v dokumentu, který ERU vydal a je zveřejněn na jeho webu. K výkupní ceně je ještě nutné říci, že pro plátce DPH je výkupní cena cenou bez DPH, při fakturizaci je připočítávána DPH 20%.

Návratnost investice pro plátce DPH, přímá dodávka

Jinými slovy - návratnost pro všechny ty, kteří chtějí mít FVE na svém RD a nepodnikají, nebo podnikají a nemají problém stát se plátci DPH. Pro jednoduchý příklad si vezmeme malou FVE 10 kWp (40 panelů CEEG SST 250 a střídač Fronius IG 120 Plus) s cenou na klíč 52 Kč/Wp. Postup zjednodušeného výpočtu:

  • Prvotní investice tedy 520 tisíc Kč, DPH nebudeme počítat, to plátci DPH vrátí finanční úřad do měsíce od podání prvního daňového přiznání k DPH...
  • Počítejme, že FVE za rok vyrobí 10 000 kWh
  • Investor tedy utrží 62 tisíc Kč za rok
  • Návratnost = 520 / 62 = 8,4 let
  • Výkupní cena je garantována na 20 let
  • FVE dalších 11,6 let bude tedy generovat zisk.
  • Celkově za 20 let vygeneruje částku cca 1,2 mil Kč
  • Za 20 let tedy investor vydělá o 680 tisíc víc než do systému vložil. Své prostředky tedy zhodnotí cca 12% ročně.

Návratnost investice pro plátce DPH, zelený bonus

Jinými slovy - návratnost pro všechny ty, kteří chtějí mít FVE na svém RD a nepodnikají, nebo podnikají a nemají problém stát se plátci DPH a navíc si část nebo lépe většinu spotřebují sami. Pro jednoduchý příklad si vezmeme malou FVE 10 kWp (40 panelů CEEG SST 250 a střídač Fronius IG 120 Plus) s cenou 52 Kč/Wp. Postup zjednodušeného výpočtu:

  • Prvotní investice tedy 520 tisíc Kč, DPH nebudeme počítat, to plátci DPH vrátí finanční úřad do měsíce od podání prvního daňového přiznání k DPH...
  • Počítejme, že FVE za rok vyrobí 10 000 kWh
  • Další předpoklad je vlastní spotřeba 8 000 kWh (v létě ohřev bazénu, klimatizace, čerpání vody, provoz výrobny čehokoliv atd...)
  • Investor utrží 51 tisíc Kč za rok od distribuční společnosti za to, že energii vyrobil.
  • Investor ušetří 8 000 x náklady na nákup 1 kWh od distribuční společnosti, řekněme 4 Kč, celkem tedy 32 000,- Kč
  • Celkově fakturace + úspora je za 83 tisíc
  • Návratnost = 520 / 83 = 6,2 let
  • Výkupní cena je garantována na 20 let
  • FVE dalších 13,8 let bude tedy generovat zisk.
  • Celkově za 20 let vygeneruje částku cca 1 mil Kč a dalších 640 tisíc ušetří ...
  • Bohužel je vše závislé na tom kolik toho sám spotřebuje, ideální je pak spotřebovat vše.

Co jinde nepíší a neříkají

Pokud budete na našem serveru zaregistrovaní, budete všechny tyto dokumenty moci stahovat vyplněné ON-Line, stačí pak jen vytisknout a podepsat. Služba je přístupná pro všechny registrované a autorizované uživatele našeho webu i když nebudou našimi zákazníky. Tuto službu zavádíme i když víme, že některá konkurence nabízí vedení účetnictví a vystavování faktur za 1600,- Kč bez DPH ročně...

Závěrem ještě jedna zajímavá informace - pokud máte kam energii v době přebytku dát, pak je zajímavé si namontovat například přístroj WattCounter, který zajistí minimalizaci přetoků do sítě - tedy efektivita provozu Vaší FVE je maximalizována. Pokud máte zájem o namontování tohoto přístroje, napište nám přes kontaktní formulář a řešení nabídneme.

Diskuze k této stránce (o fotovoltaice)

Předchozí příspěvky

Nowak Pavel, vloženo: 2012-01-04 12:52:06

  Proč jste u ČEZu? Bicorn i NanoEnergies platí přebytky dobře a stále dál ...

Ing.Přílepek Radek, vloženo: 2010-10-12 14:33:09

  Připravuji výkaz za 3.Q na ERU, jistý si jsem v tabulce 1. U výkonů a výroby je mi jasný řádek 2 a částečně 3, u řádku 4 a 5 tápu a nevím co mám uvést. Do řádku 6 jsem uvedl svorkovou výrobu k 30.9.2010. Řádky 7-23 se mne předpokládám netýkají. Můžete mi prosím objasnit, jak vyplnit řádky 4 a 5 a sloupec celkem v řádku 3-5. Z vysvětlivek pod tabulkou mi to není jasné.

Hrubeš Michal, vloženo: 2010-04-20 19:06:45

  Dobrý den, také bych Vás chtěl pochválit za tyto stránky a především za možnost generovat zde faktury. Michal Hrubeš

Kudela Radek, vloženo: 2010-04-08 15:51:02

  Dobrý den, obracím se touto cestou s prosbou o pomoc. V noci z 6.4. na 7.4. mi někdo ukradl 32 ks namontovaných panelů BEST SOLAR 220 Wp. Prosím o podání informace, pokud by někdo takové panely nabízel, na e-mail: kudela.r@quick.cz, tel.: 603501521. Předem děkuji. Odměna za rozumnou informaci jistá.

Reakce admina: Ing. Vladimír Růžička, vloženo: 2010-04-07 04:49:36

 

Na hlídání výroby je vhodné těsně za střídač namontovat Hlídací proudové relé PRI-52.

Vanžura Martin, vloženo: 2010-04-06 07:01:01

  Dobrý den, návratnost lze ovlivnit i regulací spotřeby (nejlépe do stavu kdy elektrárna nic nedodává do sítě). Existuje nějaké zařízení, které by udávalo jestli (případně kolik) je aktuální "přetok" do distribuční sítě s výstupem který by šel dále zpracovat (analog, RS232, nebo jen 1/0)? Předpokládal bych instalaci do domovního rozvaděče (defakto mezi dům s elektrárnou a DS) a řízení spotřeby užitečných věcí jako třeba bojler stykači.

Reakce admina: Ing. Vladimír Růžička, vloženo: 2010-03-12 05:22:00

 

Smlouvu o dodávce po Vás nemohou chtít, tu můžete uzavřít až na konci legislativního procesu, až máte FVE nainstalovanou a licenci v ruce. V tu dobu už asi nebudete ale ty peníze potřebovat, protože FVE musí být již při žádosti o licenci plně zaplacena. Navrhuji místo zmiňované smlouvy předložit smlouvu s realizační firmou - už jste u nás podal poptávku ?

Gloza Tomáš, vloženo: 2010-03-11 15:55:06

  Dobrý den, mám dotaz ohledně zřízení fotovoltaické elektrárny. Mám již souhlasné stanovisko a k tomu Smlouvy o připojení zařízení Výrobce elektřiny k distribuční soustavě ve třech vyhotoveních. Nyní po mě ČMSS, od které žádám o úvěr na elektrárnu, požaduje smlouvu o dodávce energie se zeleným bonusem uzavřenou s distributorem. Nerozumím přesně, jakou smlouvu po mě žádají a proto Vás prosím, zda byste mi mohli poradit. V žádosti o připojení jsem uvedl, že chci přímo dodávat do sítě a tedy nevím, jestli není problém v tomto, nebo jestli je to také zelený bonus. A zda by v případě, že jsem zvolil přímou dodávku a chtějí po mě smlouvu se zeleným bonusem, bylo možné ještě smlouvu změnit. Možná jsem to popsal nějak nesrozumitelně, ale jediný problém mám v tom, že nevím, co po mě banka požaduje, který dokument to je. Prosím o odpověď a předem děkuji.

Blažek Bohdan, vloženo: 2010-03-10 17:13:06

  Dobrý den, můžete mi prosím někdo napsat přesnou kompletní částku, kterou platíte za přímé připojení do sítě ČEZu vč. všech poplatků ? Stále řeším zda další případný inst. výkon (celkem bude 18kW) připojím přímo, nebo jako bonus, protože proudem topím a tady v horách topíme pomalu i v létě a navíc můžu vyhřívat bazén přebytky proudu. Ale teď mi dorazila faktury z ČEZu, kde mi účtuje všemožné poplatky za vyrobenou a mnou spotřebovanou el. asi 30 haléřů za kW, což mě trošku zarazilo ve výpočtech. V případě že se přípojím přímo, musím zase platit jistič a netuším co za další poplatky tam běží. Předem díky

Ing.Vízek Libor, vloženo: 2010-03-01 15:30:25

  Prosím pana Vodičku, aby uvedl zdroj, který ukládá ke zdanění i "rozdíl mezi nákupní cenou elektrické energie a její prodejní cenou, kterou OSVČ obdrží za spotřebované množství elektrické energie pro vlastní potřebu." Tato podivuhodná daňová konstrukce se objevila před týdnem v PRÁVU, a já jsem si, jak je mým zvykem, trochu dloubl, no nikdo se tím moc nezabýval, takže: Pokud inkasuji ZB, pak je to moje tržba, příjem podléhající zdanění (daňové prázdniny neuvažuji). A pak bych ještě část ZB měl danit znovu, protože jsem si spotřeboval něco ze své výroby pro vlastní spotřebu? To je pokus o dvojí zdanění! ZB je odměna za to, že generuji "čistou" energii a šel jsem do rizika, že mi poslanci v parlamentu za pár let změní zákony a všechno bude jinak. I přesto jsem do toho šel a jsem připraven daně platit (až odepíšu invetici a pokryju daňové ztráty a náklady). A jak k tomu přijde samovýrobce v ostrovním režimu? Zdaní zelený bonus a konec. Spotřebuje veškerou svoji výrobu (třeba na chatě), z lesa nic neodebere, ani od ČEZu, ani od E.ONu. Tak jaké zdanění rozdílu mezi nákupní a prodejní cenou? ZB není prodejní cena, je to bonus, odměna. A jako příjem podléhá zdanění. Nebo snad je možné danit úspory? Představte si, že Josef Suk odehraje koncert a dostane honorář. Uvede honorář v DAP a zaplatí z něj daň. A najednou přijde berňák, že musí zaplatit daň z ceny CD s nahrávkou toho koncertu, které si Josef Suk nekoupil (a tím ušetřil), protože si ten koncert poslouchá, když ho hraje. To je lapsus, co?!!! Když už jsme u těch daní: kdo zaplatí berňáku darovací daň za přebytky, které ode mne nikdo nechce koupit ani za haléř? Ty moje přebytky nedoběhnou ani na konec ulice, po cestě je spotřebují sousedi a jejich obchodník s EE jim je změří a vyfakturuje. Zmenší se ztráty v síti, v čí prospěch? Znovu: KDO ZAPLATÍ DAŇ Z TOHOTO DARU? Nebo jinak: Jak zdanit sadaře, který má užitek ze včel, které chová včelař?

Vodička Tomáš, vloženo: 2010-03-01 10:23:59

  Pojištění Provozování fotovoltaické elektrárny z hlediska sociálního > zabezpečení a zdravotního pojištění > > * *Publikováno:* 9.2.2010 > * *Typ:* otázky & odpovědi > * *Zdroj:* Daně a právo v praxi 2010/2 > > Ing. Marta Ženíšková > > *Fyzická osoba má na svém rodinném domě zbudovánu fotovoltaickou > elektrárnu, má udělenu licenci k jejímu provozování, a má tedy příjmy z > podnikání dle § 7 odst. 1 písm. c) zákona > > o daních z příjmů. Vede účetnictví (podvojné), neboť jí to ukládá > energetický zákon. Její příjmy jsou 5+1 rok osvobozeny, protože se tohoto > osvobození nevzdala. Domnívám se, že do vyměřovacího základu pro zdravotní > pojištění nevstupují, protože OSVČ, která vede účetnictví, vychází při > stanovení vyměřovacího základu ze základu daně dle § 7 zákona > > o daních z příjmů. Nevstoupí ovšem do vyměřovacího základu pro důchodové > pojištění podle § 5b zákona č. 589/1992 Sb. > ? > K čemu se vztahuje tato část věty 1. odstavce uvedeného paragrafu: "...a > to i v případě, kdy příjmy OSVČ jsou osvobozeny od daně z příjmů"? > Vstupují či nevstupují v tomto případě do vyměřovacího základu pro > důchodové pojištění? * > > *Související předpisy: * > > * § 3a zákona č. 592/1992 Sb. > > , > o pojistném na všeobecné zdravotní pojištění, ve znění pozdějších > předpisů, > * § 5 zákona č. 48/1997 Sb. > > , > o veřejném zdravotním pojištění, ve znění pozdějších předpisů, > * § 9 zákona č. 155/1995 Sb. > > , > o důchodovém pojištění, ve znění pozdějších předpisů, > * § 5b zákona č. 589/1995 Sb. > > , > o pojistném na sociální zabezpečení a příspěvku na státní politiku > zaměstnanosti, ve znění pozdějších předpisů. > > Osoby, které provozují fotovoltaickou elektrárnu, jsou OSVČ, neboť > podnikají podle zvláštního zákona. > > I když jsou jejich příjmy z této samostatné výdělečné činnosti po > stanovenou dobu osvobozeny od daně z příjmů, nemá tato skutečnost žádný > význam pro placení pojistného na sociální a zdravotní pojištění. Placení > pojistného není ani v jednom systému navázáno na skutečnost, zda příjmy ze > samostatné výdělečné činnosti jsou či nejsou osvobozeny od zdanění. > > Při stanovení vyměřovacího základu pro odvod pojistného na sociální a na > zdravotní pojištění musí OSVČ postupovat tak, jako kdyby byla povinna za > příslušný kalendářní rok z dosažených příjmů platit daň z příjmů. > > Za příjem z této výdělečné činnosti se považuje i částka ve výši rozdílu > mezi nákupní cenou elektrické energie a její prodejní cenou, kterou OSVČ > obdrží za spotřebované množství elektrické energie pro vlastní potřebu.

Reakce admina: Ing. Vladimír Růžička, vloženo: 2010-02-18 16:19:03

 

To: IngHolub Stanislav ... roční spotřeba elektřiny nic neřeší, napište kolik spotřebujete přes léto mezi 12. a 13. hodinou a máme tu relevantní data pro posouzení jestli ZB nebo přímá dodávka... další odpověď pro tento konkrétní případ prosím na náš mejl, diskuze by měla zůstat pokud možno v obecné rovině.

IngHolub Stanislav, vloženo: 2010-02-18 09:45:36

  Dobry den, neberme v uvahu stop stav...chtel bych se zeptat na Vas nazor...Chci postavit FVE na firemni strese se sklonem 8 stupnu orientovanou na JV-budu delat nastavce aby smer byl jih a sklon 35 stupnu...Rocni spotreba v budove je cca 110 000kc za elektrinu u CEZu...Na strechu mi "vleze" FVE 28 kWp...byl by zde vyhodny zeleny bonus?? urcite je to zajimavejsi na primy prodej...A jeste jedna otazka pri prechodu ze ZB na primy prodej muze se taky CEZ "sprajcnout" a nepovolit prechod?

Reakce admina: Ing. Vladimír Růžička, vloženo: 2010-02-02 07:52:21

 

Ano to je pravda, jen je to zajímavé především u větších projktů, kde roční příjem dosáhne minimálně 56 tisíc. Pod tuto hranici je lepší využít daňových prázdnin právě kvůli neplacení socky a zdravka. Při současné nejasné politické situaci a v podstatě žádných jistotách pro drobné podnikatele si však přestávám být jist každou variantou - každopádně odpisy se dají odložit ale také nemusí se odkládat. Je to prostě na každém jak si to na konci zdaňovacího období rozhodne.

Ing.Vízek Libor, vloženo: 2010-02-01 16:00:50

  Daňové prázdniny, odpisy: Využijete-li daňových prázdnin, máte z FVE příjem a ten nemusíte danit. Pokud je však ten příjem větší než cca 4500 Kč měsíčně (průměr za rok zpětně), budete muset zaplatit sociální a zdravotní pojištění. (Jsem zaměstnanec a FVE mám jako vedlejší OSVČ, takže sociálce platím stejně jak mourovatej, a na pracáku jsem taky ještě nebyl.) Navíc Vám nabíhají náklady s provozem FVE - pojištění, poplatky (poštovné, vedení účtu, obsluha úvěru, ...), ale protože máte daňové prázdniny, nemáte tyto náklady proti čemu uplatňovat. Pětileté odepisování je daňový odpis, ve skutečnosti však žádná FVE za rok nevynese 20% pořizovací ceny, takže v prvním roce odepisování vytvoříte daňovou ztrátu, žádný zisk, žádné daně atd. V druhém roce tuto daňovou ztrátu uplatníte společně s náklady a dalšími 20% odpisů a vytvoříte ještě větší daňovou ztrátu než loni. v třetím roce ... a tak dále, až po pěti letech FVE daňově odepíšete a daňová ztráta bude větší než 50% pořizovací ceny FVE. A tu pak budete společně s náklady daného roku dalších 5 let uplatňovat proti tržbám až jí zlikvidujete. Takže účetní zisk můžete očekávat až v 10. nebo 11. roce, záleží na ceně FVE, způsobu financování a také na nákladech v jednotlivých letech provozu. Cash flow bude pořád dobré, jen finančák a sociálka si bude muset počkat.

Reakce admina: Ing. Vladimír Růžička, vloženo: 2010-01-31 11:01:02

 

Ano, faktury pro EON už náš web generuje. Samozřejmě jsou dostupné zdarma.

Ing.Rychnovský Michael , vloženo: 2010-01-30 22:27:51

  Zdravím, a rád bych věděl, zda už podporujete také fakturaci na E.ON nebo stále jen ČEZ?

Reakce admina: Ing. Vladimír Růžička, vloženo: 2010-01-18 04:38:17

 

Pletete se. Neplátce fakturuje cenu bez DPH. Letos je např. cena za ZB 11,28 Kč/kWh. Neplátce DPH fakturuje 11,28 Kč, plátce DPH fakturuje 13,536 Kč/kWh a pak DPH státu vrátí. NEMŮŽETE FAKTUROVAT DPH, KDYŽ NEJSTE PLÁTCE !

Knejfl Jiří, vloženo: 2010-01-17 21:34:47

  Ale jako neplátce DPH přeci fakturuji cenu + DPH, které na rozdíl od plátce státu již neodvádím a tím se urychluje návratnost.

Reakce admina: Ing. Vladimír Růžička, vloženo: 2010-01-17 04:07:39

 

Pletete se. Nakoupíte FVE s DPH, DPH Vám stát vrátí. Pak fakturujete to co neplátce + DPH, DPH odvedete. V konečném důsledku jste na tom na startu o DPH lépe. Resumé - stát se plátcem DPH. A podnikatelem se stanete automaticky po získání licence. Bez licence nemůžete do sítě energii dodávat.

Knejfl Jiří, vloženo: 2010-01-16 11:45:45

  Zvažuji výstavbu FVE cca 50 kW¨p a řeším možnosti plátce/neplátce, podnikatel/FO nepodnikatel. Váš názor na návratnost u neplátce se mi zdá zavádějící, jelikož sice zaplatíte 20% DPH z FVE (10% při instalaci), ale poté fakturujete ČEZu s 20% DPH. Tím je návratnost totožná. Je to tak?

Reakce admina: Ing. Vladimír Růžička, vloženo: 2010-01-06 14:10:46

 

Osobně ikdyž jako FO jsem OSVČ, tak se snažím daňové úlevy využít. Socka a zdravko mne netrápí, díky ziskům z mé hlavní podnikatelské činnosti musím daňovou optimalizaci řešit i bez příjmů z FVE. Pokud má ale někdo jako OSVČ jen FVE a jako hlavní obor, pak je určitě lepší se vzdát daňových prázdnin.

Vanžura Martin, vloženo: 2010-01-06 07:32:44

  Dle mého názoru je do doby návratnosti vhodné počítat také sociální a zdravotní pojištění, které je fyzická osoba podnikatel povinna odvádět, většina Vašich zákazníků bude asi FVE takto provozovat. Díky sazbám zdrav. a soc. pojištění pak nemusí být osvobození od daně z příjmu pro fyzické osoby výhodné. Jaký je na to Váš názor?

Reakce admina: Ing. Vladimír Růžička, vloženo: 2009-11-21 12:33:59

 

Ne, protože návratnost je kratší než se k placení daní vůbec dostanete - v roce spuštění a následujících 5 let je osvobození od daně z příjmů a pak odepisujete 5 let ...

Rambousek Pavel, vloženo: 2009-11-21 11:37:26

  Uvažujete ve výpočtu návratnosti také s placením DANĚ Z PŘÍJMU?

Reakce admina: Ing. Vladimír Růžička, vloženo: 2009-11-13 04:44:44

 

Vše už je započteno. Je to prostě tak, že průměrný systém v rámci celé ČR vyrobí z 1 instalovaného Wp jednu kWh za rok. Moje FVE 2,7 kWp = 2700 Wp tedy za rok vyrobí řádově 2700 kWh. Samozřejmě průměrně, vše závisí na počasí v daném roce a každý rok je jiný. Letos byl například krásný duben, ale úplný propadák říjen. Na jihu Moravy se dá počítat s výnosem až o 10% vyšším.

Mikuláštík Petr, vloženo: 2009-11-12 20:49:13

  Dobře a kde jsou tedy započteny ztráty střídače,kabelů,vliv teploty na panely... to už je v tom maximálním intalovaném výkonu? kolik teda vyrobí Vaše FVE při výkonu 2,7 kWp? Děkuji za odpověď

Reakce admina: Ing. Vladimír Růžička, vloženo: 2009-11-12 15:32:10

 

V návratnosti se počítá s tím co skutečně má ze systému vzejít na střídavé straně přes elektroměr. Měření mých funkčníFVE to potvrzují. Výpočty v příkladu jsou tedy správně.

Mikuláštík Petr, vloženo: 2009-11-11 22:55:24

  Dobrý večer,chtěl jsem se zeptat jestli ve vašem příkladu návratnosti počítáte i se ztrátami jaké systém má...myslím že elektrárna o výkonu 3,29 kWp nevyrobí 3290 kWh !!! potom je návratnost někde jinde...Děkuji za odpověď.Mikuláštík

Reakce admina: Ing. Vladimír Růžička, vloženo: 2009-11-08 00:26:52

 

Pletete 2 věci dohromady - dotované výkupní ceny máte platné od doby nabytí právní moci licence ... dodávat můžete až od okamžiku výměny elektroměru na hranici vlastnictví...

Jůzlová Jana, vloženo: 2009-11-07 18:15:04

  Kdy se tedy vlastně může zahájit provoz FVE v případě ČEZu, když nevyžadují zkušební provoz? Je to možné již po získání licence? Předpokládám, že je to rozhodující datum pro stanovení výkupních cen (resp. zelených bonusů). Pěkný večer.

Reakce admina: Ing. Vladimír Růžička, vloženo: 2009-11-06 04:42:43

 

Poplatek za decentrální výrobu se fakturuje za energii dodanou do DS, ČEZ poplatek nárokuje, takže ho doporučuji také nafakturovat. Pojem zkušební provoz ČEZ nezná, je pouze u EONu a tam je po dodání revize cca 1 měsíc, fakturuje se veškerá vyrobená energie.

Jůzlová Jana, vloženo: 2009-11-05 13:35:24

  Děkuji Vám za odpověď. Ten poplatek za decentrální výrobu se fakturuje z celkové vyrobené hodnoty? Jak zjistím, jestli ho bude DS nárokovat zpět a má to poté vůbec význam fakturovat? Ještě bych se vás ráda zeptala na spuštění zkušebního provozu. Údajně by měl trvat cca měsíc. V jaké administrativní fázi se spouští zkušební provoz a mohu hodnoty ze zkušebního provozu již fakturovat? Děkuji

Reakce admina: Ing. Vladimír Růžička, vloženo: 2009-11-04 21:10:37

 

Přebytky se automaticky posílají do DS, ČEZ ale za tuto energii nic nepřiplácí tak jako např. zmíněný EON. Majitel DS je dán lokálně, tedy nelze jednat s EONem, když jsem připojen na dráty ČEZu. Energii dodanou do DS ale můžete zkusit nabídnout EONu, otázkou je jestli ji bude chtít koupit, reálně platí cca 1,- Kč za kWh. Poplatek za decentrální výrobu se na faktuře objedvuje rovněž, ovšem i DS ho pak mají právo nárokovat zpět...

Jůzlová Jana, vloženo: 2009-11-04 17:43:36

  Dobrý večer, momentálně plánujeme pořízení malé FVE na náš RD. Stále se ale zcela neorientujeme v některých podmínkách a proto bych vás chtěla požádat o radu ohledně režimu zelených bonusů. Je mi jasné, že státní podporu zelených bonusů dostanu za každou vyrobenou kwh a část si mohu spotřebovat pro vlastní provoz. Níže jsem četla, že přebytky se mohou prodat do DS a to pouze u společnosti EoN. Pokud máme za současného dodavatele ČEZ, můžeme sjednat smlouvu o prodeji přebytků s EoNem? Pokud ano, je nutné mít i veškerou legislativu spojenou s FVE dojednanou s EoNem? Lze pro účely FVE případně v budoucnu změnit distributora z ČEZ na EoN? Jaká je cca tržní cena za kWh u prodeje přebytků EoNu? Dále jsem se ještě dočetla o jakémsi bonusu za decentrální výrobu ve výši 0,064 Kč. O co se jedná? Máme na to jako budoucí vlastníci FVE nárok? Fakturuje se tento bonus za všechnu vyrobenou energii? Děkuji za odpověď.

Reakce admina: Ing. Vladimír Růžička, vloženo: 2009-10-26 05:22:01

 

Chvili potrvá než budou udělané celonárodní direktivy jak danit vlastní spotřebu u ZB, do té doby buďme v klidu. Případný přechod na přímý prodej je možný, takže není se čeho bát...

Nehyba Marek, vloženo: 2009-10-24 11:58:33

  Pozor novinka! Asi se na nás, co máme FVE a využíváme zelený bonus, ze strany finančáku chystá nějaká habaďura. Nejspíš nás budou chtít zinkasovat za tu energigi vyrobenou FVE, kterou spotřebujeme doma. Prověřuje se to... ale trošku se už bojím. Takže někteří z těch chytráků, kteří zbrojí proto fotovoltaickým elektrárnám a argumentují návratností kolem 6-ti let, se můžou jít pěkně bodnout! Jen zkrátka závidí...

Nehyba Marek, vloženo: 2009-10-23 19:35:27

  Co se týká výstavby FVE v centru Olomouce, spíše bych se bál památkářů. Už jsem zažil takové, co dělají problémy. Ale každé město to má jinak...

Nehyba Marek, vloženo: 2009-10-23 19:33:30

  Dle mých informací (ale mohu se mýlit jako každý nefundovaný) je platba sociálního pojištění odvislá od toho, jestli je příjem z FVE hlavní nebo vedlejší. Pokud je člověk zaměstnanec s ročním příjmem tuším více jak 90000Kč, tak se sociální z příjmu od FVE neplatí. Pokud ovšem příjmy z FVE přesáhnou nějakou hranici (tuším kolem 50000Kč) tak se to už platí. Co se týká zdravotního, to je otázka. Po dotazech na pojišťovnu to vypadá, že zkrátka platit budeme muset vždy. A dělá to nejakých 6,4%. Je tu ovšem to ALE. Pokud se nepletu, tak u obou pojišťoven se počítá částka k pojištění z příjmů na daňovém přiznání. Jenže normálně jsme od daní osvobození na 1+5 let od zprovoznění FVE a tudíž nedaníme... Takže popravdě jsem z toho zmatený. Ale jedno vím jistě - na oněch pojišťovnách odpovědi nehledejme. Ti totiž z nás ty prachy chtít dostat budou, o tom žádná. Takže kdyby se našel někdo kovaný a nám neznalým by pomohl, to by bylo něco! Slunci ZDAR!

Reakce admina: Ing. Vladimír Růžička, vloženo: 2009-10-02 06:16:52

 

Odpovědi: 1. pouze u systémů na klíč na střechu RD je snížená sazba DPH, i ve Vašem případě by tedy byla aktuální sazba základní. 2. Ano po ukončení daňového zvýhodnění můžete uplatňovat odpisy (5x 20%). 3. Na sociální a zdravotní pojištění se osvobození nevztahuje, ovšem existuje hranice do které (pokud se jedná o vedlejší příjem) se nic neplatí, tou hranicí je tuším letos 60 tisíc Kč. 4. Ano, je to živnost jako každá jiná.

Staněk Bedřich, vloženo: 2009-10-01 22:26:33

  Jako fyzická osoba chci stavět FVE a měl bych pár otázek. 1.FVE bych chcel umístit na stodolu která je v blízkosti rodiného domu.Zaplatím DPH 9%,nebo 19% 2.Prvních 5 let je FVE osvobozena od daně.Mohu po tomto období uplatňovat odpisi i jako fyzická osoba ? 3.Prvních 5 let je FVE osvobozena od daně,jak je to ale se sociálním a zdravotním pojištěním ? 4.I jako fyzická osoba musím vést účetnictví,lze u FVE odečíst náklady paušálně tak jak tomu je i u jiných oborů ? Děkuji za odpověď

Reakce admina: Ing. Vladimír Růžička, vloženo: 2009-08-24 07:50:12

 

Když na klíč, tak na klíč se vším všudy. Uvedená cena je konečná, žádné vícenáklady nevzniknou.

Kubíček Ota, vloženo: 2009-08-24 01:19:01

  V ceně na klíč jak uvádite ve vašem příkladě je započitaná i práce, doprava a vše co stím souvisí? Myslím FVE 3,29 KWh v ceně Kč 383144,- s DPH 9%. Podle Výpočtu návratnosti se to tak jeví. Děkuji za odpověď.

Reakce admina: Ing. Vladimír Růžička, vloženo: 2009-07-28 12:14:11

 

Elektroměry počítají průběžně. Elektroměr výroby počítá veškerou vyrobenou energii, z tohoto elektroměru se fakturují zelené bonusy. Na hreanici vlastnictví je původní elektroměr vyměněn za typ, který měří co jde okamžitě ven a co dovnitř. Nikde se nic neakumuluje. Pokud vyrábíte a proteče to do sítě, zaznamená se to na počítadle dodávka. Pokud je energie v objektu málo, dokupuje se a točí se počítadlo odběr. Nelze tedy žít v noci z toho, co přes poledne vyděláte, to by bylo lepší než perpetuum mobile :)

Moravcik Zdenek, vloženo: 2009-07-28 10:05:18

  Jak se účtují rozdíly mezi vyrobenou elektřinou spotřebovanou a nespotřebovanou elektřinou odeslanou do sítě? Je to měřeno v reálném čase hlavním 4Q-elektroměrem nebo se to počítá z rozdílu odečtu obou elektroměrů? Je přece rozdíl, jestli mi elektrárna vyrobí v poledne dostatek elektřiny, kterou nemohu v tu chvíli nijak spotřebovat a musím ji odeslat do sítě, ale v nočních hodinách mi v domě běží spotřebiče (např. bojler) a elektrárna přitom v noci nejede? Lze tedy na elektroměrou udávanou přes den vyrobenou energii spotřebovat v domácnosti i v noci (na základě rozdílu např. měsíčních odečtů obou elektroměrů)? Situace je analogická i v zimě, kdy elektrárna málo vyrobí, domácnost ale hodně spotřebuje, v létě je tomu většinou přesně naopak - to je dost nevýhodný poměr.

Ing.Růžička Vladimír, vloženo: 2009-07-20 16:04:44

  Často se lidé ptají jestli dostaneme při zeleném bonusu jen to, co se dodá do sítě. Odpověď je snadná - pro zelené bonusy je dodáván elektroměr, který měří všechnu vyrobenou energii, tedy je pro majitele FVE si veškerou energii spotřebovat ! Takhle totiž dosáhne maximálního zisku...

Přidat svůj názor

Zápis je povolen pouze registrovaným přihlášeným uživatelům.