Poptávkový formulář
Novinky ve fotovoltaice
Uživatelé
Fotovoltaika - obecně i konkrétně
Princip fotovoltaického jevu
Mrkneme se trošku do fyziky: fotony slunečního záření dopadající na přechod P-N svou energií vyrážejí z krystalické mřížky elektrony, které se stávají volnými a jsou zárodkem elektrického proudu. Je jisté, že ne všechny fotony uvolní elektrony. Princip je znám již dlouho, ovšem až při současném technologickém pokroku je možné získanou energii efektivně využít.
Fotovoltaický článek
Že FV jev funguje, potvrzují fotodiody -
el. součástky s jedním P-N přechodem sloužící většinou k detekci světla. Jeden P-N přechod ale moc energie neuvolní,
tisíce P-N přechodů už stojí za řeč. Každý jistě zná "takové ty staré ruské kalkulačky" - jako první obsahovaly solární články
s několika stovkami fotodiod (P-N přechodů) a fungují dodnes.
Správnou konstrukcí a pospojováním fotovoltaických článků vznikne fotovoltaický panel o výkonu cca 100 - 173 Wp/m2.
Wp znamená špičkový výkon při ideálních podmínkách (světlo o intenzitě 1000 W/m2 dopadá kolmo na panel při teplotě 25°C). Množství získané energie záleží na těchto faktorech:
- na technologii výroby FV panelů (účinnosti)
- na intenzitě dopadajícího světla (lokalita)
- na ploše, na kterou světlo dopadá (přímoúměrně)
Fotovoltaická elektrárna
... je soubor menšího či většího počtu solárních panelů, střídače či střídačů, podpůrných a jistících prvků. Samozřejmě, že k elektrárně patří i konstrukční prvky a kabeláž. Solární elektrárny se liší především svým výkonem, jinak se většinou jedná o stejný princip - energie vyrobená dopadem slunce na fotovoltaické panely se přemění ve střídačích na střídavé veličiny a poté je předána do domácí či rozvodné elektrické sítě o kmitočtu 50 Hz.
Sluneční elektrárnu můžete postavit na střeše svého rodinného domu, chaty, výrobní haly (nemusíte ji pak hlídat) nebo třeba na poli. Dle způsobu dodávky energie do elektrorozvodné sítě pak rozlišujeme tyto 3 základní způsoby:
- ostrovní systém (bez připojení na elektrorozvodnou síť)
- připojení na síť samostatnou přípojkou
- připojení na síť za využití tzv. zeleného bonusu.
Připojení na síť samostatnou přípojkou
Jedná se o způsob připojení vhodný spíše u větších instalací především všude tam, kde eletrárna je postavena pouze za účelem dodávky do rozvodné sítě. Výhoda této varianty je ve vyšší výkupní ceně za jednu dodanou kWh, ovšem je zde i jedna dosti podstatná nevýhoda (smytá větší velikostí elektrárny) a sice nutnost zřízení elektrické přípojky (v roce 2009 počítejme u RD s náklady cca 10 tisíc za připojení + 500 Kč za každý ampér na hlavním jističi, u FV farem to je trošku jinak ...)
Připojení na síť za využití tzv. zeleného bonusu
Tento způsob je vhodný především všude tam, kde v době výroby elektrické energie dovede výrobce (majitel, nájemce) vyrobenou energii současně alespoň z části spotřebovat. Výhoda je v úspoře za zřízení nové přípojky - výrobna energie se připojí do stávajícího rozvodu (u RD nebo chat kdekoli je přístupný třífázový rozvod). Nevýhodou je cca o korunu nižší výkupní cena za 1 kWh. Nevýhoda nižší výkupní ceny je ovšem velmi zajímavě kompenzována faktem, že v okamžiku, kdy výrobna elektřinu vyrábí, máte výkon výrobny k dispozici zcela zdarma - tedy když vyrábíte a současně spotřebováváte, tak spotřebovanou energii neplatíte svým běžným tarifem (např 3,- Kč za kWh), ale máte ji zcela zdarma. Nutno podotknout, že u systému zelených bonusů těžko docílíte abyste všechnu vyrobenou energii spotřebovali v případě, že máte malý stálý odběr. Pokud ale výkon elektrárny bude nižší, než Váš odběr, je způsob využití zeleného bonusu rozhodně zajímavější variantou než samostatné připojení.
Mnohého asi napadne, že když tu energii spotřebuji, tak jak vlastně na tom vydělám, když do sítě nic nedodám ? Fígl je v něčem jiném - distributor el. energie má zákonem danou povinnost uhradit každou vyrobenou kWh. Měření proto probíhá na dvou elektroměrech - jeden je těsně u zdroje (tedy střídače) a druhý je běžný elektroměr přípojky. No on zase není běžný, je to tzv. čtyřkvadrantní, který dovede počítat jak energii odběrným místem dodanou, tak spotřebovanou - netočí se tedy v žádném režimu "zpět".
Umístění fotovoltaických panelů
Na toto téma jdou na netu mnohé diskuse a většinou je resumé takové, že za ideál je považován jižní směr s maximálním odklonem 10-15° na západ. Samozřejmě, že nesmí slunečnímu záření nic bránit v tom aby paprsky dopadaly na panely. Sklon panelů bývá udáván mezi 35-45° od vodorovné roviny. V případě stavby fotovoltaiky na rovné střeše nebo pozemku si poradíme s orientací snadno, pokud ale máte střechu odkloněnou od jihu o více něž 45° na východ či západ, stavbu raději nedoporučujeme. Určitě se na webu dočtete o dvou systémech uchycení panelů - statické a natáčecí systémy. Natáčecí mají vyšší výkon, ovšem mají poněkud vyšší pořizovací náklady, natáčecí mechanizmy jsou náchylné na mechanické poškození, potřebují pravidelnou údržbu. Z hlediska nulové údržby a nulových provozních nákladů ovšem vřele doporučujeme statické systémy, u kterých opravdu jen budete posílat faktury ...
Postup stavby fotovoltaické elektrárny
Uvádíme obecný postup, abyste věděli, co Vás zhruba čeká - uváděné informace jsou pro menší elektrárny (na RD, chaty), u větších je to trošku komplikovanější.
- 1. Kontaktujte nás - zadejte si poptávku abychom stanovili výkon a technické podmínky realizace Vaší elektrány - v poptávkovém formuláři máme napsány požadavky na informace co potřebujeme vědět abysme se mohli Vaší poptávkou zabývat (např. u šikmých střech nás zajímá i krytina, délka po spádnici, výška okapu nad zemí), jestli a kdy by FVE něco stínilo (nedoporučujeme), vzdálenost k místu připojení apod. Po poptávce následuje naše rámcová nabídka - nečekejte nic světoborného, důležitá je cena za instalaci na klíč nebo stavebnici a tu Vám samozřejmě sdělíme...
- 2. Požádejte ČEZ nebo EON (dle bydliště) o vyjádření k možnosti připojení výrobny
- distribuční společnosti jsou povinny Vás připojit,
ovšem mohou si klást podmínky. Žádost vyplníme společně (žádost je zdarma, povinnost odpovědět do 30 dnů) - Vy vyplníte osobní údaje, my technické. Ke stažení:
Žádost o připojení k ČEZ,
Dotazník výrobny ČEZ (příloha k žádosti, pro editaci si stáhněte a nainstalujte např.
PDF XChange Viewer),
Žádost o připojení k EON,
Žádost o připojení k PRE
(vše editovatelné PDF - stáhněte si nejnovější Acrobat Reader a vyplňte v PC).
- 2a. Chvíli si počkáte než dostanete stanovisko, mezitím řešte bod 3
- 3. Požádejte stavební úřad o územní souhlas, žádost Vám pomůžeme případně vyplnit.
Pokud se jedná o systém na střeše, nemělo by být požadováno
ani ohlášení ani stavební povolení (žádost zdarma, st. úřad se většinou do 10 dnů vyjádří,
některý st. úřad může požadovat list vlastnictví a snímek
katastrální mapy).
Dokument ke stažení:
OZNÁMENÍ O ZÁMĚRU V ÚZEMÍ K VYDÁNÍ ÚZEMNÍHO SOUHLASU.
Podle nejnovějších poznatků vyplývajících ze stavebního zákona
v aktuálním znění není třeba tento bod absolvovat na RD, kde FVE bude na šikmé střeše ležet rovnoběžně
se střechou.
- 4. Postavíme (nebo vy sami) elektrárnu.
- 5. Následuje elektrikářská revize části výrobny (náklady do 2000,- Kč nebo v ceně na klíč).
- 6. Pokud jste měli nebo máte živnostenský list, nechte si udělat ověřenou kopii. (náklady do 100,- Kč). je to doklad pro Energetický regulační úřad, pro přiložení k žádosti o licenci.
- 7. Zažádáte o licenci (kolek 1000,- Kč, doklady pomůžeme vyplnit),
po jejím udělení se automaticky stáváte podnikajícím subjektem (pokud tedy ještě nejste). Pro podání žádosti na ERU je třeba vyplnit a doložit:
Žádost o udělení licence pro podnikání v energetických odvětvích pro fyzické osoby
Formulář Kontaktní údaje
- správní poplatek ve výši 1.000,-Kč do výkonu 1MW(kolek)
- doklad o firmě a identifikačním číslu(ne starší 3 měsíců), úředně ověřený nebo
žádost o zprostředkování přidělení IČ
společně s
žádostí o přidělení IČ z ČSÚ
- plná moc oprávněné osoby pokud není žadatelem
formulář Seznam jednotlivých provozoven pro skupinu 11 – výroba elektřiny
- katastrální mapa ve vhodném měřítku se zakreslením umístění provozovny
- majetkový vztah k výrobně elektřiny (technologie, stavební část a nezbytná pomocná zařízení) - smlouva o dílo + předávací protokol, postačí též FAKTURA S DOKLADEM O ZAPLACENÍ, případně nájemní smlouva, souhlas vlastníka s provozováním zařízení,
- kolaudační rozhodnutí nebo povolení k předčasnému užívání stavby ke zkušebnímu provozu v případě stavebního řízení, nebo i UDĚLENÍ ÚZEMNÍHO SOUHLASU.
- revizní zpráva elektrického zařízení
- výpis z rejstříku trestů nebo vyplňte formulář pro výpis z RT, ERU si výpis udělá sám on-line (zdarma).
příloha k žádosti o udělení licence na výrobu elektřiny z obnovitelných zdrojů energie – tabulka rozpis nákladů
- prohlášení o bezdlužnosti na daních, soc. zabezpečení, clech, zdravotním pojištění a pokutách a poplatcích vůči ČR nebo územním samosprávným celkům,
do výkonu 1 MWp je prohlášení volné formy, např. takto:
Vzor čestného prohlášení
- 8. Uzavřete smlouvu s distribuční elektrárenskou společností na dodávku energie (smlouva zdarma, podepsaná se navrátí do 30 dnů). Formuláře pro ČEZ:
Žádost - Smlouva o připojení výrobny elektřiny k distribuční soustavě (nn, vn, vvn),
Žádost - Žádost o uzavření smlouvy o podpoře výroby elektřiny. U EONu je
smlouva řešena s konkrétní osobou uvedenou na stanovisku k žádosti o připojení...
Pro ČEZ je třeba přiložit například toto:- Revizní zprávu FVE, přípojky (zajišťujeme u systémů na klíč)
- Jednopólové schéma od zdroje po předávací místo včetně nastavení ochran a obchodního měření (dodáme)
- Protokol o nastavení síťových ochran (dostanete od nás k revizi)
- Cejch elektroměru pro odečet Zelených bonusů
- Místní provozní předpis (zajistíme)
- Stanovisko k Vaší žádosti o připojení (to Vám ČEZ poslal před začátkem stavby)
- Kopii licence
- Doklad o uhrazení připojovacího poplatku (pokud nějaký je)
- 9. Pravidelně posílejte faktury za vyrobenou energii. Pokud budete na tomto serveru zaregistrováni, budete moci generovat faktury naším ON-LINE systémem.
Legislativa
- Cenové rozhodnutí ERÚ č.7/2011 - řeší ceny pro rok 2012
- Cenové rozhodnutí ERÚ č.2/2010 - řeší ceny pro rok 2011
- Cenové rozhodnutí ERÚ č.5/2009 - řeší ceny pro rok 2010
- Cenové rozhodnutí ERÚ č.8/2008 - řeší ceny pro rok 2009
- Zákon č.458/2000 Sb., o podmínkách podnikání a o výkonu státní správy v energetických odvětvích a o změně některých zákonů (Energetický zákon)
- Vyhláška č.426/2005 Sb., o podrobnostech udělování licencí pro podnikání v energetických odvětvích
- Vyhláška č.363/2007, kterou se mění vyhláška č. 426/2005 Sb., o podrobnostech udělování licencí pro podnikání v energetických odvětvích
- Vyhláška č.475/2005 Sb., kterou se provádějí některá ustanovení zákona o podpoře využívání obnovitelných zdrojů
- Vyhláška č.364/2007 Sb., kterou se mění vyhláška č.475/2005 Sb., kterou se provádějí některá ustanovení zákona o podpoře využívání obnovitelných zdrojů
- Zákon č.180/2005 Sb., o podpoře využívání obnovitelných zdrojů
Diskuze k této stránce (o fotovoltaice)
Předchozí příspěvky
, vloženo: 2012-02-03 11:42:00 |
|
| OOPS" - omlouvám se jen jsem zmačknul F5 (obnovení) a ono by se tam tímto způsobem neustále tapetovalo" - Nelze editovat :( ...Poprosím smažte můj dublovaný příspěvek , i toto sdělení. Děkuji Radek | |
, vloženo: 2012-02-03 11:38:56 |
|
| Věc: počínaje 2012 si bude ČEZ distribuce účtovat pevné ceny za překročení rezervovaného výkonu. Podle cifry kterou mi poslali do Nového FV roku v dopise to je konkrétně: cena za překročení rezervovaného výkonu = 1358Kč za 1kW. Týká se to prosím i nás malých Fotovoltaiků"? Moje FVE na střeše má 10kWp /2x střídače o celkovém výkonu střídačů 8300Watt Ted ale přesně z hlavy nevím kolik je můj rezervovaný příkon? - Pokud by byl podle ERU můj rezervovaný výkon 8,3kW ?? Jelikož v roce 2011 bylo více slunka - pak jsem to například oproti minulému roku 2010 přepísknul? do sítě asi cca o 700kWh Počítaje nahrubo od-boku například: 700 x 1358 = 950600Kč doplatit zpět ČEZ ? - není to za jednu sezónu 2011 trochu moc peněz? :) Já jen že tolik nějak mě stála celá FVE ! Poradí někdo jestli toto platí prosím i pro drobné domácí FVE (do 30kW umístěné na střeše) u Přímého Prodeje Pokud ano - poprosím vás někoho jako laik" ze kterého papíru od (patrně od ERU) - zjistím kolik mám rezervovaný výkon. ------------------------------------------------- Dále prosím existuje nějaké FV združení - to že nám malým střešním FOTOVOLTAIKŮM zkrouhli ty 5-tileté daňové prázdniny? (a odpisy) Vím že s tím nic nenaděláme (zkrouhávají kde co) ? ale to jako s tím všichni mlčky souhlasíme? - když na začátku přeci byli nějaké smluvní podmínky ,a právě v této dobré víře jsme do toho všichni šli! Pokud by tehdy byli podmínky nastaveny jinak - jistě by jme do toho nešli! ,nehledě na to pokud jste si v někdy roce 2008/2009 na FVE peníze půjčili" ... Hypotéka atd .. o to hůře , a návratnost v nedohlednu!) Tehdy v r.2008 jsem chtěl své peníze (v dobré víře a elektrické soběstačnosti) investovat do FVE na střechu svého domu - ale vůbec mě nenapadlo že jako obyčejný člověk se snahou být energeticky soběstačný na rodinném domě ,(a samozřejmě k tomu že až po 10-ti letech návratnosti také z toho zpět vydělat" nějakou korunu do toho vloženou) Na začátku jsem tehdy vůbec ani netušil že budu k tomu potřebovat nějakou Licenci či-čo?!! Vím že nevědět je moje chyba , ale jakožto obyč. zaměstnanec a nepodnikatel - vědět dříve že ještě před zaplacením za FVE panely bych určitě investoval své peníze jinam! Tehdy se ale bohužel o tom nic moc nevědělo ,a nikde se nediskutovalo co je k tomu z administrativního hlediska zapotřebí ? všude jen Výkon panelů , úhel naklopení , výkon střídačů a samý podobný věci a hovadiny ,ale to zásadní a důležitý že potřebuje k tomu stohy žádostí už nikdo nikde pořádně nenapsal. Ale jak víme nejde zde jen o tento jediný klacek pod nohy - jako je licence a podnikání s tím spjaté. Ale byli a jsou s tím dále spojeny další ,,administrativní KUBIKY dřeva pod nohama" od úřadů - cožpak neexistuje (nebo se nepřipravuje) nějaká jednoduchá administrativa pro FVE na RD do 30kW. Není nejaké sdružení - komunita? kde by se tlačilo na zjednodušení legislativy pro malé FVE (Vždyť jak k tomu přijdou třeba ti kteří mají na střeše třeba jen 2 panely - proč by se kvuli pár korunám měli vzrušovat administrativou s daňemi potažmo soc.+zdravotní). ... Radek raketak5@seznam.cz | |
, vloženo: 2012-02-03 11:02:27 |
|
| Věc: počínaje 2012 si bude ČEZ distribuce účtovat pevné ceny za překročení rezervovaného výkonu. Podle cifry kterou mi poslali do Nového FV roku v dopise to je konkrétně: cena za překročení rezervovaného výkonu = 1358Kč za 1kW. Týká se to prosím i nás malých Fotovoltaiků"? Moje FVE na střeše má 10kWp /2x střídače o celkovém výkonu střídačů 8300Watt Ted ale přesně z hlavy nevím kolik je můj rezervovaný příkon? - Pokud by byl podle ERU můj rezervovaný výkon 8,3kW ?? Jelikož v roce 2011 bylo více slunka - pak jsem to například oproti minulému roku 2010 přepísknul? do sítě asi cca o 700kWh Počítaje nahrubo od-boku například: 700 x 1358 = 950600Kč doplatit zpět ČEZ ? - není to za jednu sezónu 2011 trochu moc peněz? :) Já jen že tolik nějak mě stála celá FVE ! Poradí někdo jestli toto platí prosím i pro drobné domácí FVE (do 30kW umístěné na střeše) u Přímého Prodeje Pokud ano - poprosím vás někoho jako laik" ze kterého papíru od (patrně od ERU) - zjistím kolik mám rezervovaný výkon. ------------------------------------------------- Dále prosím existuje nějaké FV združení - to že nám malým střešním FOTOVOLTAIKŮM zkrouhli ty 5-tileté daňové prázdniny? (a odpisy) Vím že s tím nic nenaděláme (zkrouhávají kde co) ? ale to jako s tím všichni mlčky souhlasíme? - když na začátku přeci byli nějaké smluvní podmínky ,a právě v této dobré víře jsme do toho všichni šli! Pokud by tehdy byli podmínky nastaveny jinak - jistě by jme do toho nešli! ,nehledě na to pokud jste si v někdy roce 2008/2009 na FVE peníze půjčili" ... Hypotéka atd .. o to hůře , a návratnost v nedohlednu!) Tehdy v r.2008 jsem chtěl své peníze (v dobré víře a elektrické soběstačnosti) investovat do FVE na střechu svého domu - ale vůbec mě nenapadlo že jako obyčejný člověk se snahou být energeticky soběstačný na rodinném domě ,(a samozřejmě k tomu že až po 10-ti letech návratnosti také z toho zpět vydělat" nějakou korunu do toho vloženou) Na začátku jsem tehdy vůbec ani netušil že budu k tomu potřebovat nějakou Licenci či-čo?!! Vím že nevědět je moje chyba , ale jakožto obyč. zaměstnanec a nepodnikatel - vědět dříve že ještě před zaplacením za FVE panely bych určitě investoval své peníze jinam! Tehdy se ale bohužel o tom nic moc nevědělo ,a nikde se nediskutovalo co je k tomu z administrativního hlediska zapotřebí ? všude jen Výkon panelů , úhel naklopení , výkon střídačů a samý podobný věci a hovadiny ,ale to zásadní a důležitý že potřebuje k tomu stohy žádostí už nikdo nikde pořádně nenapsal. Ale jak víme nejde zde jen o tento jediný klacek pod nohy - jako je licence a podnikání s tím spjaté. Ale byli a jsou s tím dále spojeny další ,,administrativní KUBIKY dřeva pod nohama" od úřadů - cožpak neexistuje (nebo se nepřipravuje) nějaká jednoduchá administrativa pro FVE na RD do 30kW. Není nejaké sdružení - komunita? kde by se tlačilo na zjednodušení legislativy pro malé FVE (Vždyť jak k tomu přijdou třeba ti kteří mají na střeše třeba jen 2 panely - proč by se kvuli pár korunám měli vzrušovat administrativou s daňemi potažmo soc.+zdravotní). ... Radek raketak5@seznam.cz | |
Reakce admina: Ing. Vladimír Růžička, vloženo: 2011-02-20 22:54:06 |
|
Zařazení FVE do odpisových skupin se v loňském roce zabývalo spousta našich zákazníků, resp. jejich účetních a v obecné rovině bylo stanoveno, resp. nějaký svaz účetních po konzultacích s ministerstvem financí dospěl k závěru, že panely budou 2. odp. sk., střídače 3. o.s. a zbytek 4. o.s. A abysme my fotovoltaici se od roku 2011 nevyhnuli placení nějaké daně, tak bylo novou legislativní úpravou dáno odpisování všeho s FVE spjatého dle odp. sk. 4, tedy 20 let po 5%. Samozřejmě žádné daňové prázdniny od roku 2011 nejsou. Tak nás mají naši poslanci rádi... |
|
Jirgala Roman, vloženo: 2011-02-16 11:14:14 |
|
| Dobrý den, pane Růžičko zajímalo by mě, na základě čeho jste FVE zařadil do 4.odp. skupiny. Řešíme toto s mojí účetní, je na to tolik různých názorů, že na to nejsou schopni odpovědět ani na FÚ. | |
Reakce admina: Ing. Vladimír Růžička, vloženo: 2011-02-09 12:14:05 |
|
Bohužel se změny zákona týkají všech instalací a daňová povinnost za r. 2011 bude platit pro všechny. Navíc cokoli s FVE spjatého se v účetnictví stává majetkem ve 4. odpisové skupině, tedy odpisy 20 let po 5%. Pokud tedy majitel FVE nevytvoří jiné náklady než odpisy, tak bude platit jak mourovatej i daň z příjmu. |
|
ing.Páter Alois, vloženo: 2011-02-08 14:27:14 |
|
| Nejsem účetní, ale pokud bych měl z FVE platit daň z příjmu , musím také uplatnit výdaje a to včetně vstupní investice. Pak bych stejně ještě několik let na placení daně nedošlo. Já ale mám dojem, že se tyhle legislativní úpravy týkají pouze zdrojů nad 30 kW. | |
Reakce admina: Ing. Vladimír Růžička, vloženo: 2011-02-07 12:18:44 |
|
Za rok 2010 se daň z příjmu z FVE opravdu neplatí. Novými legislativními změnami schválenými před koncem r. 2010 se však daňové osvobození ruší. |
|
PAŘIL DALIBOR, vloženo: 2011-02-06 20:14:46 |
|
| Dobrý den, chtěl bych se zeptat, zda-li se změnil zákon ohledně osvobození od placení daní ze zisku z fotovoltaické elektrárny? Když mi v roce 2010 montovali elektrárnu na střechu domu, bylo mi řečeno, že nemusím v roce instalace a v následujících 5.letech platit daň z příjmu. Změnilo se něco? Děkuji za odpověď | |
Reakce admina: Ing. Vladimír Růžička, vloženo: 2010-09-17 12:59:29 |
|
ZB je možný, ale ne příliš efektivní. |
|
Ing.Polák Václav, vloženo: 2010-09-17 08:29:45 |
|
| Dobrý den, mám FVE (3,96kWp) na střeše chalupy, kam jezdím o víkendech a na delší dobu o prázdninách. Je v tomto případe lepší zelený bonus nebo přímý prodej? A je zelený bonus vůběc možný, pokud např. více než 80% vyrobné elektřiny půjde do DS? Díky za radu a díky za tyto stránky a hlavně za možnost vytváře zde faktury. | |
Reakce admina: Ing. Vladimír Růžička, vloženo: 2010-09-07 15:09:10 |
|
S povolením jakékoliv výrobny na zelené louce bych už raději nepočítal. |
|
Fiala Dušan, vloženo: 2010-09-06 23:12:01 |
|
| Dobrý den,vím že je nejspíš pozdě na realizaci nové FVE , protože nemám nic ( smlouvy, povolení atd.)Mám ale několik desítek tisíc metrů čtverečných pozemků v lokalitě Luštěnice u Mladé Boleslavi nejspíše vhodných na toto podnikání. Prosím pouze o info zdali je na vše úplně pozdě,nebo se v budoucnu nějak budu moci tímto zaobírat. Mám jen info z televize a pod. Zprávy typu jedna paní povídala mi moc nepomohou a tak se ptám zde a tímto způsobem,protože u Vás se opravdu ví o této problematice asi vše. Děkuji za pochopení a info, s pozdravem D. Fiala | |
ing.Roman Štec, vloženo: 2010-07-11 21:06:33 |
|
| Dobrý den, jen upozornění pro admina, že na stránkách www.cezdistribuce.cz lze stáhnout novější formulář Žádosti o připojení. | |
Gloza Tomáš, vloženo: 2010-04-01 21:52:37 |
|
| Dobrý den, mám podepsanou smlouvu o připojení zařízení výrobce elektřiny k distribuční soustavě, které má platnost jeden rok. Tato smlouva obsahuje přílohu číslo 1 (parametry výrobny a předávacího místa PM), kterou mi Eon nepodepsal!! Musí tato příloha být už také podepsaná před realizací FVE elektrárny?? Děkuji za odpověď. | |
Reakce admina: Ing. Vladimír Růžička, vloženo: 2010-03-12 14:33:27 |
|
Takové technické řešení by mne také zajímalo, prosím o dodání na e-mail našeho webu. V žádosti o připojení se bohužel nežádá o to kolik dodáte do sítě, ale o nainstalovatelný výkon. Pokud bysme takto našli lék na současnou situaci, tak by to bylo dobré, od pracovníků DS (ČEZ, EON) však vím, že mají nařízeno veškeré žádosti zamítnout s tím nesmyslným a zákonem porušujícím vysvětlením, které odkazuje na přetíženost sítě... |
|
ing.Medek Tomáš, vloženo: 2010-03-12 14:09:52 |
|
| Pokud Vám distributor umožnil do sítě pustit jen 5 kW tak to musíte dodržet. Kolik si na střechu dáte panelů Vám ale nařizovat nemůže. Takže klidně si dejte na střechu třeba 10 kWp v panelech, ale použijte střídač s maximálním výkonem 5 kW. Případně na některých střídačích lze maximální výkon nastavit (toto mi přímo doporučil ČEZ Distribuce). Případně jinak technicky zajistit aby do sítě neteklo více jak 5 kW. Přebytečný výkon zužitkovat/zlikvidovat jinak, pokud máte zelený bonus tak se Vám to vyplatí. Za přebytky Vám stejně ČEZ nic nedá. Výkon 5 kW do sítě nedoporučuji překročit. ČEZ montuje elektroměry které to umí zaznamenat a můžete mít problém. Pokud už máte licenci tak musíte dodržet instalovaný výkon uvedený v licenci,nebo požádat o novou licenci. Teď mne napadá že by se tak dal obejít i stop stav. Podáte žádost o připojení elektrárny v zeleném bonusu a napíšete tam že odevzdaný výkon do DS bude 0 kW. Nikdo nemůže namítat že ohrozíte stabilitu sítě. Musíte, ale technicky zajistit aby se do DS nedostaly žádné přebytky, což je technicky možné. | |
Reakce admina: Ing. Vladimír Růžička, vloženo: 2010-03-12 08:52:26 |
|
Oficiálně toto nelze. Musí sedět povolený a nainstalovaný výkon, výkon na licenci a smlouvě s DS. Kombinace s ostrovním systémem je neefektivní. |
|
ing.Roman Štec, vloženo: 2010-03-12 06:10:12 |
|
| Dobrý den, je možno při rezervovaném výkonu FVE 5kW mít na střeše např. 7kWp s tím, že se v době špičky přebytečný výkon prostě nevyrobí. Když pozoruji grafy výroby, tak FVE dosahuje jmenovitého výkonu jenom v letních měsících a to cca 2 hodiny denně. Celková účinnost by o něco klesla, ale omezení 5 kW platí. Další nápad je přebytečnou energii akumulovat v bateriích ( účinnost cca50% ) a po setmění vyrábět z baterií. | |
Reakce admina: Ing. Vladimír Růžička, vloženo: 2010-03-12 05:16:59 |
|
V uplynulých měsících byla zima a panely dávaly cca o 20% více než v nejzajímavějším, tedy letním období kdy špičky dosáhnete zřejmě jen po letní rychlé přeháňce. Střídač bych asi neměnil, počkejte až budete mít za sebou rok provozu a pak to zanalyzujte... |
|
panJiří Poskočil, vloženo: 2010-03-11 13:45:43 |
|
| Dobrý den, v minulých 2 měsících měnič SolarMax4200 pracoval s 4,84kWp panely několik hodin na maximální výkon 4180W. Pokud by dosahoval i v dalších měsících delší dobu plného výkonu, nevyplatilo by se nainstalovat SolarMax6000? Prosím o Vás názor. Děkuji. | |
Reakce admina: Ing. Vladimír Růžička, vloženo: 2010-03-06 16:45:55 |
|
Registrovaní přihlášení uživatelé si mohou na našem webu zdarma generovat faktury a měsíční výkazy. |
|
Voltner Miroslav, vloženo: 2010-03-06 14:04:08 |
|
| Dobrý den, jsem provozovatelem FVE v režimu zelených bonusů.S jejím provozem souvisí i výkaznictví pro různé institutce. Žádám Vás o radu kde najdu uceleně všechny formuláře, které tyto instituce (ČEZ,ERU aj.)i se vzory vyplnění a termíny hlášení. Děkuji Voltner M. | |
ing.Medek Tomáš, vloženo: 2010-02-20 08:34:28 |
|
| Nárok na zelený bonus vzniká i při provozu výrobny v ostrovním provozu (bez propojení s DS). http://www.eon-distribuce.cz/file/cs/electricity/forms/EON-uvodni_informace.pdf na straně 3. | |
Novák Arnost, vloženo: 2010-02-19 23:20:15 |
|
| Dobrý den,pokud budu mít připojenou FVE v ostrovním režimu,mám nárok na zelený bonus?Přípojil bych na ní zařízení, kde by mi nevadilo kolísaní a prerušení výkonu.Děkuji za odpověd. | |
Reakce admina: Ing. Vladimír Růžička, vloženo: 2010-02-01 10:07:47 |
|
O tomto nedostatku vím, ale z časových důvodů se tomu nemůžeme věnovat. Vše funguje a čez proplácí i se stávající verzí, doporučuji ji použít. S odběrem se prostě nepočítá. |
|
BcVanžura Martin, vloženo: 2010-02-01 10:03:22 |
|
| Děkuji, teď jsem vyplnil opravdu vše a výkaz je stále stejný. Z níže citovaného odkazu: Vyhláška ERÚ č. 541/2005 Sb., o Pravidlech trhu s elektřinou?, ve znění novelizace č. 365/2007 Sb. ze dne 28.12.2007 stanovuje od 1.1.2008 jinou podobu Měsíčního výkazu o výrobě elektřiny z obnovitelných zdrojů. Vzhledem k nemožnosti kontroly správnosti vyplnění původního výkazu je nová verze rozšířena o dva nové řádky, a to o údaj na ř.4 ?Celková konečná spotřeba za předávacím místem výrobce elektřiny? a na ř.12 ?Odběr z přenosové nebo distribuční soustavy (v předávacím místě). Můžete mi, prosím, poradit co mám udělat, aby se mi tyto řádky objevily ve výkazu? Děkuji. | |
Reakce admina: Ing. Vladimír Růžička, vloženo: 2010-02-01 09:14:02 |
|
Faktury generované na našem webu jsou funkční a v pořádku, sám je používám a ČEZ je platí. Váš problém zřejmě vznikl neúplným zadáním osobních údajů. |
|
Vanžura Martin, vloženo: 2010-02-01 08:48:02 |
|
| Dobrý den, mám dotaz k fakturaci (na příslušné stránce nejde zadat). ČEZ používá rozšířený výkaz o odběr (dva řádky), prý podle ERU. Viz http://www.cezdistribuce.cz/edee/content/file-other/distribuce/eradce/vykaz-oze-2008.xls, respektive http://www.cezdistribuce.cz/edee/content/file-other/distribuce/eradce/vykaz-2008-web.doc Neuvažujete o doprogramování? Děkuji za odpověď. | |
Reakce admina: Ing. Vladimír Růžička, vloženo: 2010-01-21 07:49:58 |
|
Pro nepozorné čtenáře uvádím odkaz na stránku, kde je odpověď hned na začátku textu: F.A.Q. - často odpovídané otázky |
|
Karel Ladislav, vloženo: 2010-01-20 21:42:15 |
|
| Dobrý den. Mám jednoduchý dotaz, ce vlastně znamená malé "p" v jednotce kWp? Děkuji. | |
Reakce admina: Ing. Vladimír Růžička, vloženo: 2009-11-29 13:35:10 |
|
Další elektroměr = další měřič. Zelené bonusy nebo dotovaná cena je pro každý rok jiná, proto ty 2 elektroměry. Na každou výrobnu budete vystavovat fakturu extra. |
|
Jůzlová Jana, vloženo: 2009-11-28 20:45:32 |
|
| Dobrý den, pokud by musel být pro II. výrobnu další elektroměr, musí být připojen i další měnič, pokud by se například již na počátku koupil měnič s vyším jmenovitým výkonem a postačoval by pro obě výrobny? Děkuji. | |
Reakce admina: Ing. Vladimír Růžička, vloženo: 2009-11-27 08:04:53 |
|
Ano, po nainstalování II. výrobny je třeba zažádat o změnu licence - přidání další výrobny. Vzhledem k tomu, že obě výrobny budou mít jinou sazbu za výkupní cenu, musí být obě osazené cejchovaným elektroměrem. |
|
Bc.Kubík Miloslav, vloženo: 2009-11-26 21:24:41 |
|
| Dobrý den. Vlastním licenci na výrobnu FV do 5kW. Na střeše mám zatím jen 2,6kW a chci umístit ještě jenu FV 2,4kW na vedlejší střechu. Povolení od čezu již mám. Musím žádat o další licenci ERU?? Děkuji za odpověd. | |
Reakce admina: Ing. Vladimír Růžička, vloženo: 2009-11-19 16:53:34 |
|
Dle zákona by měl provozovatel FVE vést účetnictví. Praxe je ovšem taková, že většina provozovatelů vede jen daňovou evidenci. |
|
Jůzlová Jana, vloženo: 2009-11-19 12:55:59 |
|
| Dobrý den, ještě bych se vás ráda zeptala na otázku vedení účetnictví. Je možné v případě provozování malé FVE na RD vést pouze daňovou evidenci a nebo je nezbytné vést podvojné účetnictví, protože se jedná o licencovanou činnost? Děkuji. | |
Reakce admina: Ing. Vladimír Růžička, vloženo: 2009-10-30 01:30:36 |
|
Možné to je, ovšem za předpokladu, že ˇjiž nyní máte kladné stanovisko od distribuční společnosti k žádosti o připojení. |
|
Mikuláštík Petr, vloženo: 2009-10-29 21:32:36 |
|
| Dobrý den,chtěl jsem se zeptat jestli je reálné ještě letos postavit a dát do provozu solární elektrárnu Vaší firmou. Chtěl bych stavbu realizovat do konce roku ale když si čtu články na Vašich stránkách že ERU registruje několik set žádostí měsíčně mám obavu že to prostě letos nestihnu...Děkuji za odpověď.Mikuláštík | |
Reakce admina: Ing. Vladimír Růžička, vloženo: 2009-09-29 05:44:33 |
|
Ano, u systémů do 5 kWp Vám zůstávají všechny odběrové sazby tak jak byly. U systémů nad 5 kWp chce ČEZ abyste přešli na podnikatelskou sazbu. |
|
Kubíček Ota, vloženo: 2009-09-27 12:38:07 |
|
| Dobrý den. Rád bych věděl, jestli při FVE přihlášene k ČEZ je možné mít i sníženou sazbu odběru (noční proud). Děkuji. | |
Reakce admina: Ing. Vladimír Růžička, vloženo: 2009-09-11 09:42:36 |
|
Elektroprojekt je součástí dodávky. Čili máte pravdu, mělo by být napsáno: Projekt - montáž - revize, ale to jsou drobnosti jdoucí mimo Vás - zákazníka, proto zkráceně Postavíme elektrárnu. |
|
Mgr. Ing.Vidlař Pavel, vloženo: 2009-09-10 22:36:12 |
|
| dobrý den, ve vašem postupu realizace mi chybí mezi bodem 3 a 4, elektroprojekt na něj následně navazuje elektrorevize..... Děkuji | |
Reakce admina: Ing. Vladimír Růžička, vloženo: 2009-08-31 06:47:51 |
|
Přesný postup stavby je uveden na stránce o fotovoltaice, je uveden přesně tak jak to musí být, jiná cesta není. K Vašemu dotazu konkrétně - smlouva na ČEZ (EON) je posledním krokem v celém legislativním kolečku. S vyplněním formulářů našim zákazníkům samozřejmě pomáháme zdarma. Po spuštění elektrárny se posílá na ERU čtvrtletní výkaz o výrobě elektřiny. |
|
Nedělová Ludmila, vloženo: 2009-08-29 05:04:44 |
|
| Dobrý den, máme podanou Žádost o připojení výrobny elektřiny k distibuční soustavě u ČEZ.Kdy se podává Žádost o uzavření smlouvy o podpoře výroby elektřiny u ČEZ? Jaké další tiskopisy musím ještě vyplnit, najdu někde vzor vyplnění ? Co všechno musím posílat na ERU, jak často ?Děkuji Neděla Josef | |
Reakce admina: Ing. Vladimír Růžička, vloženo: 2009-07-22 04:25:37 |
|
FVE je účetně ve 2. odpisové skupině, SKP 2-46. Aktuálně tedy odpisy 5 let po 20%. V době uplatňování daňové úlevy (tedy v roce spuštění a dalších 5 let) se neodepisuje a ani se to nesmí. Odepisovat začnete až v 7. roce provozu. Co se týče ÚP, pak mohu jen konstatovat, že živnost pozastavit lze, ale licence ne. Můžete ale přestat fakturovat a v tom případě nemáte příjmy a je to stejné asi jako kdybyste nepodnikal - ohledně ÚP to ale berte s rezervou, v tomto nejsem zas až takový odborník. |
|
Voborník Martin, vloženo: 2009-07-21 20:30:34 |
|
| Dobrý den,jsem před realizací FVE na střeše RD (4,5 KWp) a zajímalo by mě jak se účetně musí odepisovat FVE - např.jaké skupiny,odklad odepisování a pod.Dále by mě zajímalo jak by to bylo např.s Úřadem práce.Podnikám,ale přes zimu jsem na ÚP.Budu mít i teď tu možnost, když budu podnikat s FVE? Děkuji za odpověď.Voborník | |
Přidat svůj názor
Zápis je povolen pouze registrovaným přihlášeným uživatelům.
